فروش انواع پرینترو لوازم جانبی

فروش پرینتر باکادری مجرب و بدون واسطه و همچنین پشتیبانی تعمیر وسرویس انواع پرینترها

فروش انواع پرینترو لوازم جانبی

فروش پرینتر باکادری مجرب و بدون واسطه و همچنین پشتیبانی تعمیر وسرویس انواع پرینترها

  • ۰
  • ۰

انواع دوربین مداربسته

دوربین مداربسته وسیله ای است که با آن میتوان بخش های مختلف را تحت نظارت قرار داد و به بهبود نظارت بر عملکرد و افزایش امنیت کمک کرد. اولین دوربین مدار بسته در سال ۱۹۴۲ میلادی توسط شرکت زیمنس آلمان ساخته شد تا بتوانند به روند پرتاب موشک های V2 خود نظارت کنند. پس از آن، در ایالات متحده آمریکا دوربین مدار بسته برای جلوگیری از جرم و جنایات به صورت گسترده به کار برده شد. در ادامه مطلب به بررسی انواع دوربین مداربسته می پرداز:

به تدریج کسب و کارهایی که بیشتر در معرض سرقت قرار داشتند نیز به نصب دوربین مداربسته روی آوردند. در ابتدای امر تنوع دوربین ها از نظر نوع و شکل ظاهری، قابلیت ها و میزان ذخیره سازی  دوربین مداربسته بسیار محدود بود. اما در طول زمان و با گسترش بازار سیستم نظارت تصویری انواع مختلفی از دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین مداربسته تحت شبکه برای رفع نیازهای امنیتی کاربران تولید و به بازار عرضه شد.

کاربرد دوربین مداربسته

اصلی ترین کاربرد دوربین مدار بسته و سیستم نظارت تصویری، حفظ امنیت و کنترل حوادثی می باشد که ممکن است اتفاق بیفتند. با این وجود دوربین مدار بسته باتوجه به مکانی که در آن نصب می شوند کارآیی های متفاوتی دارند. به طور مثال هدف از نصب آن در بانک برای جلوگیری از سرقت و در بخش تولیدی یک کارخانه برای نظارت بر روند اجرای کار و عملکرد کارکنان می باشد. چندین مثال از کاربرد سیستم نظارتی در ادامه ذکر شده است:

نظارت بر کنترل ترافیک در سطح کلان شهرها

حمل و نقل عمومی مثل ایستگاه های مترو و اتوبوس

استفاده در منازل

مراکز تجاری

بیمارستان ها

استادیوم های ورزشی

ارگان ها و سازمان های دولتی و یا خصوصی

سایت های صنعتی برای کنترل خطوط تولید و عملکرد کارکنان

دوربین مداربسته گردان

در انواع دوربین مداربسته میتوان به دوربین مداربسته گردان اشاره کرد که یکی از انواع دوربین مدار بسته به شمار می رود که از قابلیت تنظیم زوم و نیز کنترل مستقیم برخوردار است. به همین دلیل، از این دوربین برای اماکنی که نیاز به نظارت دقیقی وجود داشته باشد استفاده می شود.

دوربین های مداربسته گردان با نام های دیگری همچون PTZ (مخفف Pan Tilt Zoom)، دوربین های چرخشی، اسپید De، دوربین های مدار بسته روباتیک و در نهایت با نام دوربین مداربسته حبابی و سقفی نیز شناخته می شوند. عبارت PTZ به قابلیت و نحوه حرکت لنز دوربین در جهات مختلف و امکان زوم آن اشاره دارد: به این صورت که pan به گردش افقی لنز دوربین، tilt به حرکت عمودی لنز و zoom نیز به قابلیت زوم اتوماتیک و دستی این نوع دوربین ها اشاره دارد.

یک پایه که به سطح یا سقف متصل می شود و یک بدنه اصلی گنبدی شکل، اجزای اصلی تشکیل دهنده این نوع دوربین است. قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه ای و نیز حرکت به سمت بالا یا پایین از جمله ویژگی های اصلی دوربین های مدار بسته اسپید دام محسوب می شود. گردش های عمودی و افقی این نوع دوربین، توسط دو موتور درونی آن ممکن می شود.

با توجه به قابلیت چرخشی این نوع دوربین ها و نیز امکان کنترل دستی و خودکار آن ها، اسپید دام عملا به جای چند دوربین مدار بسته کارایی خواهد داشت. همچنین با استفاده از اتصال اینترنت و یک اپلیکیشن در تلفن همراه یا نرم افزار کامپیوتری قادر خواهید بود همه چیز را از همه جا تحت نظر و کنترل داشته باشید و می توانید به راحتی و در شرایط مختلفی مثل سفر، منزل یا محل کار خود را به دقت زیر نظر داشته باشید.

از نظر ساختار بدنه نیز این دوربین ها انواع مختلفی دارند؛ برخی دارای بدنه فلزی بوده و تا حدودی ضد ضربه هستند که به آن ها وندال پروف یا دوربین مدار بسته دام نیز گفته می شود. همچنین برای جلوگیری از نفوذ آب، گرد و غبار و حتی محافظت در مقابل ضربات عمدی و خرابکارانه به این دوربین ها، آن ها را درون محفظه های مخصوصی قرار می دهند که به آن هاوزینگ (Housing) گفته می شود. این نوع دوربین ها بیشتر در مکان های باز یا شلوغ و کلا جاهایی که احتمال صدمه دیدن آن ها وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرند. دوربین های مدار بسته اسپید دام معمولی که با بدنه پلاستیکی هستند نیز بیشتر در فضاهای داخلی مثل منازل، دفاتر و ادارات مورد استفاده قرار می گیرند.

این دوربین ها معمولا در ارتفاع بالایی از سطح زمین نصب می شوند، به همین دلیل احتمال آسیب دیدن یا خرابکاری توسط سارقان به حداقل ممکن می رسد. همچین به دلیل شکل خاص این دوربین ها، افراد نمی توانند زاویه تصویربرداری را تشخیص دهند.

یکی از ویژگی های کاربردی این دوربین ها، قابلیت تنظیم و زمان بندی آن برای مکان های مختلف است؛ به این صورت که با تنظیم کردن مکان های مختلف به صورت زمان بندی شده، دوربین از محل های مشخص شده در زمان های مختلف به ما تصویر می دهد.

همچنین کاربر می تواند با توجه به قیمت و قابلیت دوربین، از ویژگی زوم آن نیز استفاده کند. در زوم نوع دیجیتال، تصویر به صورت مجازی زوم می شود و در نتیجه از کیفیت آن کم می شود. اما در زوم نوع اپتیکال، به دلیل قابلیت حرکت لنز، تصویر خروجی بدون افت کیفیت نمایش داده می شود.

مزایا و معایب دوربین های مدار بسته گردان

دوربین های مداربسته گردان از یک لنز تیره بهره می برند که باعث می شود در حال ضبط بودن این دوربین ها قابل تشخیص نباشد. همچنین با استفاده از قابلیت تنظیم نورِ سفید این دوربین ها، تصاویری که بسیار روشن یا بسیار تیره هستند، بهتر دیده می شوند.

دوربین های گردان همچنین در مقایسه با انواع دوربین مداربسته  از ابعاد کوچک تری برخوردارند، طراحی مناسبی دارند و حباب روی آن به عنوان محافظی برای لنز عمل می کند. قابلیت کنترل از راه دور توسط کاربر و به وسیله نرم افزار کامپیوتری یا اپلیکیشن موبایلی از دیگر ویژگی های مفید دوربین گردان می باشد. یکی دیگر از خصوصیات کلیدی این دوربین ها، هوشمند بودن آن است. به عنوان نمونه با برنامه ریزی نرم افزار هوشمند آن می توان به گونه ای عمل کرد که در صورت وارد شدن شخص یا وسیله نقلیه به مکانی خاص، دوربین شروع به فیلمبرداری یا عکسبرداری کند.

در کنار مزایای بی شمار، معایبی نیز برای این نوع از دوربین ها شناسایی شده است از جمله اینکه نسبت به دوربین های دیگر، قابلیت پیشگیری پایین تری دارد، زیرا ممکن است افرادی باشند که هنوز این نوع دوربین ها را نمی شناسند و در نتیجه، با دیدن آن متوجه وجود دوربین مداربسته در محل نمی شوند که این مساله خاصیت بازدارندگی دوربین ها را به حداقل می رساند. مورد دیگر، زاویه تصویر برداری دوربین های گردان است. این دوربین ها اکثرا بر روی سقف نصب می شوند در نتیجه تصاویر به صورت عمودی یا نیمه عمودی ثبت و ضبط می شود، از این روی ممکن است چهره افراد به صورت نیم رخ یا ناکامل ضبط شود.

دوربین مداربسته دیواری

یکی از انواع دوربین مداربسته دوربین مداربسته دیواری است این دوربین برعکس دوربین مداربسته گردان یک جا ثابت است و از یک قسمت مشخص فیلم برداری می کند که بیشتر برای ورودی ساختمان ها اتاق ها که باید از یک جای مشخص فیلم برداری میشود و ثابت است و نسبت به انواع دوربین مداربسته بزرگ تر است.و بیشتر این دوربین ها از قابی طراحی شده است که ضد آب باشد و حتما باید روی دیوار نصب شود.

دوربین مداربسته سقفی

دوربین مدار بسته سقفی یکی از انواع دوربین مدار بسته است. سقفی  و یا گنبدی نام های از این دوربین مدار بسته که در بازار ایران شناخته شده اند. این نوع دوربین ها به دلیل ظاهراشان دام یا گنبدی نام گذاری شده اند این دوربین ها به دلیل شعاع دید زیادی که دارند جزء رایج ترین دوربین های مدار بسته می باشند. به دوربین های مدار بسته دام که بدنه فلزی و ضد ضربه هستند وندال پروف می گویند.

انواع دوربین مدار بسته دام کدام است؟

دوربین مدار بسته دام نیز مانند تمام انواع دوربین مدار بسته به سه دسته دوربین های آنالوگ و دوربین های آی پی یا تحت شبکه و دوربین مدار بسته دیجیتال تقسیم شده اند که از نظر کیفیت متفاوت می باشند.

کاربردهای دوربین مدار بسته سقفی

از دوربین مدار بسته سقفی به دلیل زاویه دید بیشتر و شعاع دید کمتر نسبت به سایر انواع دوربین مدار بسته و مقاومت کم در برابر شرایط بد آب و هوایی بیشتر از آنها در محیط های که سقف دارند مانند ادرات و منازل مسکونی استفاده می شوند.

شاید این سوال برای شما به وجود بیاید آیا این دوربین ها حتما بروی سقف نصب شوند؟

خیر این گونه نیست شما می توانید این دوربین ها بروی دیوار نیز نصب کنید ولی عموما بر روی سقف نصب می شوند

دید در شب دوربین های سقفی

این دوربین ها نیز مانند انواع دوربین های مداربسته در مورد دید در شب داشتن آنها به دو دسته دارای دید در شب و معمولی (بدون دید در شب) تقسیم می شود. برد دید در شب دوربین های مدار بسته دام معمولا زیاد نمی باشد و در صورت نیاز باید پروژکتور مادون قرمز در کنار دوربین نصب کنید.

 مزایای دوربین مدار بسته سقفی کدام است؟

این دوربین نسبت به سایر دوربین ها از قیمت ارزان تری برخودار می باشد این دوربین نسبت به بیشتر دوربین ها از سایز کوچکتری برخوردار است دارای محفظه (حباب ) که خود به عنوان یک محافظ برای لنز و دوربین مداربسته عمل می کند. این دوربین نسبت به بیشتر دوربین ها از زاویه دید بیشتری برخودار است

معایب دوربین مدار بسته دام کدام است؟

به دلیل داشتن لنزهای کوچک فواصل کمتری را پوشش می دهد. در صورت نصب ناقص و بدون استحکام کافی، ممکن است این دوربین ها به راحتی بر روی زمین بیفتند. ئتنظم زاویه آن ها سخت و نیاز به تجربه بالایی دارد. ئاین دوربین ها به دلیل جلب توجه کمتر نقش بازدارنده کمتری دارند.

مزایای دوربین مداربسته سقفی

دوربین مدار بسته سقفی یکی از محبوب ترین انواع دوربین مداربسته است، این محبوبیت به دلیل مزایای زیادی است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

زاویه گسترده:

دوربین های دام زاویه بازی دارند و فضای گسترده تری را پوشش می دهند. بنابراین می توان با تعداد دوربین کمتر، بر یک فضای وسیع نظارت کرد. علاوه بر این برخی از ان ها قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه دارند و می توانند همه زوایا را پوشش دهند.

عدم جلب توجه:

دوربین Dome به دلیل نصب بر روی سقف حساسیت کمتری ایجاد می کند و توجه افراد کمتری را به خود جلب می کند (مطمئناً افراد زیادی سقف را نگاه نخواهند کرد و ممکن است دوربین را با اکسس پوینت یا سیستم اطفاء حریق اشتباه بگیرند). ارتفاع زیاد نصب آن ها نیز باعث می شود که کمتر در معرض دید قرار گیرد. این مزیت باعث می شود افراد عادی معذب نشوند و همچنین نظارت پنهان بر روی افراد بهتر صورت پذیرد.

عدم تشخیص جهت:

بیشتر دوربین های دام درون محفظه های شیشه ای قرار گرفته اند و شکل گرد آن ها باعث می شود که تشخیص جهت آن ها دشوار باشد.

عدم جذب گرد و خاک:

این دوربین ها در سقف (و به صورت برعکس) نصب می شوند و امکان جذب گرد و خاک در آن ها کمتر است.

زیبایی:

دوربین های مداربسته Dome به خصوص آن هایی که دارای محفظه شیشه ای هستند زیبا و جذاب هستند و می توانند به زیبای محیط کمک کنند.

ماندگاری بیشتر:

طبق آمار این نوع دوربین کمتر در عرض خرابکاری قرار می گیرد و از دسترس افراد به دور است، به همین دلیل طول عمر بیشتری دارد و البته عدم جذب گرد و غبار نیز در این ویژگی بی تأثیر نیست.

 

معایب دوربین مداربسته سقفی

دوربین های مداربسته دام توجه کمتری را به خود جلب می کنند و بنابراین نقش بازدارنده کمتری (در پیشگیری از وقوع جرم) دارند.

دوربین های دام معمولاً از لنزهای کوچکتری استفاده می کنند و همین باعث می شود که فواصل کمتری را پوشش دهند.

نصب دوربین های دام نسبت به دوربین های بولت سخت تر است و نیاز به دقت بیشتری دارد. در صورت نصب ناقص و بدون استحکام کافی، ممکن است این دوربین ها به راحتی بر روی زمین بیفتند. ضمن این که در صورتی که قابلیت چرخش نداشته باشند، تنظم زاویه آن ها سخت تر است و نیاز به تجربه بالایی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با مهام پرینت همراه باشید

  • ۹۹/۰۹/۲۲
  • maham print

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی